Přeskočit na hlavní obsah

První pohled na (ne)místo a nápady na projekt

K práci nám byl nabídnut malý pozemek za nádražím Holešovice.

Jakmile jsme se dostali do tohoto "nemísta", výhledy všude kolem mi připadaly velmi povědomé. Tam, odkud pocházím, je takových pustin poměrně hodně a málokdy se berou k úpravě. Pamatuju jen pár dobrých živých příkladů realizovaných ve velkých městech, kde jsem bývala. Právě díky tomu však chápu, jaké potíže městu taková místa přinášejí.  Problém není ani v iracionálním využívání prostoru, ale v jeho marginalizaci.  Něco podobného jsme viděli i na našem pozemku.



Zdá se mi, že hlavním způsobem, jak vyřešit tuto urbanistickou otázku, je nasměrovat proud lidí do tohoto místa, oživit ho, udělat ho tak, aby přestalo být pro většinu zastrašující.

"Nemísto" je dobře umìstěno z hledíska dopravy. Jsou tam kolem nádraží, stanice metra, autobusové a tramvajové zastávky;  navíc je v blízkosti parkoviště (i pro kola).

Asi by možná bylo udělat tam nějaký tranzitní prostor, který by řídil tok těchto lidí naším prostředím.




Počínaje funkcí jsem začala přemýšlet o formě. Pomohlo mi v tom samo prostředí: nádraží se ukázalo jako velmi brutalistické.  Chtěla bych, aby budova, kterou vymyslím, stylistické fungovala s okolí; materiál, linie a kompozice budovy by obecně měly odpovídat prostředí. Ale stavba pouze z betonu, jak se mi zdá, by však byla příliš těžká, na člověka by tlačila.  Líbí se mi nápad kombinovat materiály, beton a skeletovou konstrukci se dá použít i s lehčími dřevem a sklem.

Tak mi přišel nápad tranzitního a čekacího prostředí, jehož jednu část lze zastřešit a druhou část může tvořit úprava, přibližná parkové úpravě.




Budu ještě hodně na tom pracovat a možná se od tohoto konceptu odkloním.  Ale tohle mě napadlo jako první po návštěvě "nemísta".

 


Komentáře

  1. skvěle! se těším na pokračování...
    úvaha o materiálech... přemýšlej co jednotlivé materiály dělají... jak na tebe působí... a co bys nejvích chtěla od svého AKTIVÁTORU...

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

2. návrh + variánty půdorysů

  Nové pohledy a půdorysy Důležité změny: 1. Výrazně se změnil prostor prvního 2. Velikost chodby ve druhém patře byla zmenšena 3. Pryč jsou šatny jako samostatné místnosti 4. Do druhého patra a ven bylo přidáno schodiště 5. Místo dřevěných se počítá s umístěním betonových sloupů pro přístřešky Pracovní model Možné materiálové řešení fasád Předchozí variánty

PechaKucha

Tento příspěvek asi je to, čím jsem musela začít :) Jmenuju se Valeriya (česky Valerie) zkratkou je Lera. Je mi devatenáct let a pocházím z Ruska.  Moje vztahy s češtinou Přestěhovala jsem se do Prahy po ukončení střední školy na konci srpna minulého roku. Učila jsem se češtinu na jazykových kurzech, ale měla jsem malo praxe živé komunikace s Čechy. Proto potřebuju trochu více času na to, abych mohla vyjádřit, to co chci. Takže se předem omlouvám, jestli budu dělat chyby. poslední den školy maturitní večírek Více o místě, odkud pocházím Kromě ruštiny, češtiny a angličtiny umím taky ještě jeden jazyk - tatarštinu. To je kvůli tomu, že jsem z velmi specifické časti Ruska - z republiky Tatarstan, jejíž hlavním a mým rodným městem je Kazaň. Tam se schází dvě různé kultury - křesťanská a muslimská, a samozřejmě i dvě architektonické tradice. Např. v Kremlu v centru města se nachází jak cirkev, tak i mešita. Myslím, že bydlení v takovém prostředí mělo na mě velký vliv.  Mešita Kul Sharif Bla

1. NÁVRH

Ve svém návrhu jsem se snažila vycházet jednak z přání studentů GPN , jednak z vyjádřených přání studentů a učitelů z jiných škol, které jsme s ateliérem navštívili. Škola má tři vstupy : hlavní vchod ze Zitné ulice (kvůli největšímu proudu lidí), ze strany od kaple a také ze sportoviště sousední školy. Škola se skládá ze dvou hlavních objemů : 1. patro - větší plochou a nesoucí více funkcí. Tato úroveň obsahuje technické a administrativní místnosti, volnočasové prostory a také dvě menší učebny. V této úrovni je navíc umístěna kuchyňka a čajovna. 2. patro - menší plochou. Více "tiché" patro, zde je umístěna většina učeben. Objem je umístěn na jižní straně pro nejlepší osvětlení tříd. Tyto dva objemy spojuje velké hlavní schodiště . Při větších školních akcích si na ni mohou sednout studenti. Velký společný prostor se střešním osvětlením by se měl stát středem atraktivity a srdcem celé školy. Studenti GPN vyjádřili přání aktivně se zapojit a být schopni změnit školu pro s