Ve svém návrhu jsem se snažila vycházet jednak z přání studentů GPN, jednak z vyjádřených přání studentů a učitelů z jiných škol, které jsme s ateliérem navštívili.
Škola má tři vstupy: hlavní vchod ze Zitné ulice (kvůli největšímu proudu lidí), ze strany od kaple a také ze sportoviště sousední školy.
Škola se skládá ze dvou hlavních objemů:
1. patro - větší plochou a nesoucí více funkcí. Tato úroveň obsahuje technické a administrativní místnosti, volnočasové prostory a také dvě menší učebny. V této úrovni je navíc umístěna kuchyňka a čajovna.
2. patro - menší plochou. Více "tiché" patro, zde je umístěna většina učeben. Objem je umístěn na jižní straně pro nejlepší osvětlení tříd.
Tyto dva objemy spojuje velké hlavní schodiště. Při větších školních akcích si na ni mohou sednout studenti.
Velký společný prostor se střešním osvětlením by se měl stát středem atraktivity a srdcem celé školy.
Studenti GPN vyjádřili přání aktivně se zapojit a být schopni změnit školu pro sebe, takže jsem opustila jasné zónování. Zdá se mi, že místo toho můžeme dát učitelům a studentům svobodu a nabídnout možnost rozmanitého využití. Toho lze dosáhnout pomocí například multifunkčního nábytku.
Společný prostor je díky velkým panoramatickým oknům vizuálně propojen s venkovní terasou a záhradou.
Záhrada a zeleň celkem jsou důležitou součástí mého návrhu. Studenti GPN hovořili o tom, jak by chtěli trávit více času venku a možná i studovat během teplejších měsíců. Do péče o záhradu se mohou zapojit i žáci.
Přemýšlela jsem i o možných materiálech.
Cihlu lze použít pro exteriér i nosnou konstrukci, má dobré izolační vlastnosti.
Kromě toho se cihla používá v exteriéru některých sousedních budov. Takový výběr materiálu pomůže lépe zapojit náš objekt do celkového prostředí.
Pro interiér se mi líbí myšlenka použití dřeva. Vytváří nejen utulnost, ale také určitým způsobem, podle některých zdrojů, zlepšuje akustické vlastnosti, což je ve škole důležité.
Vzhledem k celkovému nedostatku světla na pozemku se mi zdálo rozumně kromě běžných oken v celé škole použít i střešní osvětlení.
Učitelé a správci z různých škol si stěžovali, že dostávají příliš málo prostoru, a tak jsem jim rozšířila prostor v 1. patře.
Na žádost studentů GPN byly rozšířeny také toalety, čajovna a kuchyňka.
Při přípravě tohoto textu jsem ve své práci objevila některé problémy, které bych chtěla opravit.
Takže např. pod 2. patrem se vzniká nevyužitý prostor. Výška tohoto prostoru je dostatečná pro využití např. jako venkovní rekreační plocha pro studenty.
Tento problém můžeme vyřešit jiným způsobem. Objem 1. patra by bylo možné přiblížit změně v terénu. V tomto případě je potřeba prostor pod schodištěm funkčně využít, například tam umístit toalety, nebo nějakou klidnou studovnu, nebo tam pokračovat prostor kuchyňky a čajovny.
Plochu 1. patra lze také obecně zmenšit.
Komentáře
Okomentovat